buy

buy

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره مدیریت دانش 13 صفحه

تحقیق درباره مدیریت دانش -13 صفحه

مشخصات فایل

عنوان:مدیریت دانش

قالب بندی:word

تعداد صفحات:13

محتویات

تعریف مدیریت دانش

مقدمه

1.1. مدیریت دانش از دیدگاه صاحبنظران

دلایل پیدایش مدیریت دانش

مفهوم دانش

دانش سازمانی و انواع آن

ویژگی های دانش سازمانی

مدل های پیاده سازی مدیریت دانش

مقدمه

مدل هیسیگ

مدل مک الروی

مدل بک من

مدل 7C

مدل نوناکا و تاکوچی

استفاده از فناوری در چهارچوب مدل نوناکا و تاکوچی

مدل پایه های ساختمان دانش

1. تعریف مدیریت دانش

مقدمه:

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر، مدیریت دانش[1] است. مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است و بر افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرآیندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود.

1.1. مدیریت دانش از دیدگاه صاحبنظران

نویسندگان و صاحبنظران مدیریت دانش، از دیدگاه های گوناگون، به تعریف مدیریت دانش پرداخته‌اند،که در این جا برخی از تعاریف مطرح شده را می آوریم:

1.1.1. رابیتز[2]: مدیریت دانش، شامل همه‌ روش هایی است که سازمان، دارایی های دانشی خود را اداره می کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، بکارگیری، به روز سازی و ایجاد دانش است.

1.1.2. لاری پروساک[3]: مدیریت دانش، تلاشی برای آشکار کردن دارایی پنهان در ذهن اعضاء و تبدیل این دارایی به دارایی سازمانی است تا همه کارکنان سازمان به آن دسترسی داشته باشند.

1.1.3. تام داونپورت[4]: مدیریت دانش، عملیات کشف، سازماندهی و خلاصه کردن دارایی اطلاعات است؛ به شکلی که معلومات کارکنان را بهبود بخشد.

1.1.4. هوبرت سنت آنگو[5]: مدیریت دانش عبارت است از ایجاد ارزش از دارایی های پنهان شرکت. زمانی این هدف تأمین می شود که بتوانیم توانایی های سازمانی و فردی را به گونه ای پرورش دهیم که در ایجاد، تبادل و گردآوری دانش، توانا باشند. این امر مستلزم آن است که برای افراد بشر، ارزشی بالا قائل شویم.

1.1.5. دانشکده مدیریت تگزاس، مدیریت دانش را این گونه تعریف می کند: مدیریت دانش، فرایند سیستماتیک و نظام‏مند کشف، انتخاب، سازماندهی، تلخیص و ارائه­ اطلاعات است؛ به گونه ای که شناخت افراد را در حوزه‌ مورد علاقه اش بهبود می بخشد. مدیریت دانش به سازمان کمک می کند تا از تجارب خود، شناخت و بینش بدست آورد و فعالیت خود را بر کسب، ذخیره سازی و استفاده از دانش متمرکز کند تا بتواند در حل مشکلات، آموزش پویا، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری از این دانش بهره گیرد. مدیریت دانش نه تنها از زوال دارایی های فکری و مغزی جلوگیری می کند، بلکه به طور مداوم بر این ثروت می افزاید.

1.1.6. ویکی پدیا[6]: مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعات و مهارت های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمان ها را برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیری های پویا به صورت کارا و موثر قادر می سازد.

1.2. دلایل پیدایش مدیریت دانش

1.2.1. تحول از مدل کسب و کار صنعتی که در آن سرمایه های یک سازمان، سرمایه های قابل لمس نظیر تجهیزات تولید، ماشین، زمین و غیره بودند به سمت سازمان هایی که دارایی اصلی آن‏ها مانند دانش و خبرگی غیرقابل لمس است.

1.2.2. حجم انبوه اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات ارزش دانش را افزوده است؛ زیرا فقط از طریق دانش است که این اطلاعات ارزش پیدا می کند، دانش از این منظر که به تصمیم گیری و اقدام نزدیک تر است ارزش بیشتری از اطلاعات دارد؛ زیرا اطلاعات به تنهایی منجر به تصمیم نمی شود، بلکه تبدیل اطلاعات به دانش است که به تصمیم و به دنبال آن به اقدام می انجامد.

1.2.3. تخصصی‏تر شدن فعالیت ها ممکن است خطر از دست رفتن دانش سازمانی و خبرگی به واسطه انتقال یا اخراج کارکنان را به همراه داشته باشد، و این مسئله نیاز به مدیریت دانش را آشکار می کند.

1.3. مفهوم دانش

قبل از توضیح مفهوم دانش، لازم است که بین «داده»، «اطلاعات» و «دانش» تفاوت قائل شویم.

1.3.1. داده ها: «داده‌ها» رشته واقعیت های مجرد در مورد رویدادها هستند. داده‌ها از هر نوع قضاوت، تفسیر ومبنای قابل اتکا برای اقدام مناسب تهی هستند. داده‌ها برای سازمان ها اهمیت زیادی دارند، چراکه مواد اولیه‌ ضروری برای خلق دانش به شمار می‌روند.

1.3.2. اطلاعات: اطلاعات برخلاف داده‌ها، معنی‌دار هستند. اطلاعات باید متضمن آگاهی و حاوی داده‌هایی تغییر دهنده باشد. داشتن ارتباط و هدف، ویژگی اطلاعات است. داده‌ها زمانی به اطلاعات تبدیل می‌شوند که ارائه دهنده‌ آن ها، معنی‌ و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. با افزودن ارزش به داده‌ها، در واقع آنها را به اطلاعات تبدیل می‌کنیم.

1.3.3. دانش: دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ریشه می‌گیرند. دانش ترکیب سازمان یافته‌ای است از داده­ها که از طریق قوانین، فرایندها و عملکردها و تجربه حاصل آمده است. به عبارت دیگر، دانش معنا ومفهومی است که از فکر پدید آمده است و بدون آن اطلاعات و داده‌ تلقی می‌شود. تنها از طریق این مفهوم است که اطلاعات حیات یافته و به دانش تبدیل می‌شوند. دانش، در ذهن دانشور به وجود آمده و به کار می‌رود. دانش در سازمان ها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش، بلکه در رویه‌های کاری، فرایندهای سازمانی، اعمال و هنجارها مجسم می‌شود.

داده ها به خودی خود عاری از مفهوم بوده و شامل مشاهدات، حقایق یا اعداد هستند. وقتی که داده ها به منظور خاصی سازماندهی شده و در یک متن قرار می گیرند، تبدیل به اطلاعات می شوند. هنگامی که اطلاعات برای آشکار ساختن الگوها و گرایشات نهان مورد تحلیل قرار می گیرد به دانش تبدیل می شود.

1.4. دانش سازمانی و انواع آن

هر سازمان دارای دانش است که به وسیله این دانش به ارائه خدمات و محصولات می پردازد. این دانش سازمانی است که سازمان را در بازار رقابتی نگه می دارد و بقای آن را تضمین می کند.

از آن جایی که هر سازمان متشکل از مجموعه افراد است، پس دانش سازمانی از دانش های شخصی شکل می گیرد. دانش می تواند متصل به افراد باشد که «دانش شخصی» نامیده می شود. همچنین دانش می تواند در فرآیندها، قوانین، سیستم های کاری و ... یافت شود که با نام «دانش گروهی» شناخته می شود.

دانش در هر سازمان می تواند به شکل های زیر موجود باشد:

1.4.1. دانش محصول: شامل دانش خود محصول و نحوه تولید آن می باشد. دانش خود محصول به معنی رفع مشکلات ناشی از استفاده از محصول می باشد و دانش نحوه تولید به معنی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش تولید محصول می باشد. این نوع دانش، ساخت یافته و درون سازمانی می باشد.

1.4.2. دانش متخصصان: دانش افراد فعال در سازمان که باعث شکل گیری محصولات و خدمات آن سازمان می شود. بیشترین فعالیت سازمان ها در مدیریت دانش، استخراج، مستند سازی و قابل استفاده مجدد نمودن این نوع دانش می باشد.

1.4.3. دانش رهبری: شامل تمام قوانین و فرآیندها و ابزارهای مدیریت کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی است. این نوع دانش یک دانش درونی است که معمولا توسط افراد سطح اول هر سازمان تعیین می گردند.

1.4.4. دانش محیطی: این نوع دانش شامل برداشت هایی است که از یک محیط می توان داشت. این نوع دانش به سختی به شکلی خارجی مشاهده می شود و عموما دانش درونی است.

1.4.5. دانش اجتماعی: تصویری که از یک سازمان و یا مجموعه در اذهان شکل می گیرد، دانش اجتماعی است.

از دیدگاه دیگر، در سازمان ها دو نوع دانش وجود دارد که به عنوان دانش صریح یا آشکار و ضمنی یا پنهان شناخته می‌شوند. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که تنها ۲۰٪ دانش آشکار و صریح و ۸۰٪ مابقی پنهان و ضمنی است دانش آشکار، دانشی است که وضوح کافی برای درک آن وجود دارد. مصادیق این نوع از دانش، کتاب، مقاله، سخنرانی، روش های مدون سازمانی و سایر مستندات مشابه می‌باشد اما دانش ضمنی را می توان درون اذهان انسان‌ها، رویه‌های سازمان و نیز در اندوخته‌های فرهنگی جوامع گوناگون مستتر یافت.

دانش ضمنی معمولاً در قلمرو دانش شخصی، شناختی و تجربی قرار می‌گیرد، در حالی که دانش صریح بیشتر به دانشی اطلاق می‌شود که جنبه‌ی عینی‌تر و عقلانی‌تری دارد. دانش صریح به طور معمول هم به خوبی قابل ثبت است و هم قابل دسترسی است. پولانی[7] در تمایز میان دو دانش می‌گوید: «می‌توانیم بیش از آن که به زبان می‌آوریم، بدانیم». او در اصل چنین می‌گوید که بیان کردن دانش ضمنی با واژه‌ها دشوار است.

دانش آشکار به راحتی قابل پردازش کامپیوتری، انتقال الکترونیکی و ذخیره سازی در پایگاه های اطلاعاتی است؛ ولی ماهیت ذهنی و حسی دانش ضمنی، پردازش و انتقال دانش کسب شده را از طرق منطقی و ساختارمند بسیار مشکل می سازد. برای اینکه دانش ضمنی در سازمان انتقال و گسترش یابد، باید آن دانش به کلمات یا اعدادی تبدیل شوند که برای هر کس قابل درک و فهم است.


[1] Knowledge Management

[2] Rubritz

[3] Larry Prusak

[4] Tom Davenport

[5] hobert santiago

[6] Wikipedia

[7] Pulani









سایر محصولات :
تحقیق درباره مدیریت دانش 13 صفحه

تحقیق درباره مدیریت...

تحقیق در مورد حرگات اصلاحی و اهمیت آن word

تحقیق در مورد حرگات اصلاحی...

برنامه vlc اندروید جهت پخش موسیقی و ویدیو

برنامه vlc اندروید جهت پخش...

نرف افزار کامپیوتری تعبیر خواب

نرف افزار کامپیوتری تعبیر...

تحقیق در مورد تیر اندازی ورزشی متعلق به عصر حجر word

تحقیق در مورد تیر اندازی ورزشی متعلق...

8 عدد پاورپوینت درسی برای دانشجویان و استادان زبان انگلیسی

8 عدد پاورپوینت...

تحقیق در موردتوسعه ورزش زنان word

تحقیق در موردتوسعه ورزش...

تحقیق در موردتوسعه تاریخی روانشناسی ورزشی word

تحقیق در موردتوسعه تاریخی روانشناسی ورزشی...

تحقیق در موردتمرینات پرورش اندام word

تحقیق در موردتمرینات پرورش اندام word...

تحقیق در مورد تفاوت رژیم غذایی ورزشکاران با افراد عادی word

تحقیق در مورد...

برنامه جهت رفع سیاهی صفحه ویندوز 7

برنامه جهت رفع سیاهی صفحه...

تحقیق در مورد تغییرات قلبی تنفسی ایجاد شده بوسیله تمرینات ورزشی word

تحقیق در مورد تغییرات قلبی تنفسی...

دیتاست بیماران کمر درد

دیتاست بیماران کمر درد...

برنامه افزایش لایک فالور کامنت

برنامه افزایش لایک...

دانلود ویروس کش kaspersky 2017 اندروید برای گوشی

دانلود ویروس کش kaspersky 2017 اندروید...

مدیریت سیم کارت

مدیریت سیم کارت...

دانلود پیشنهاد ارزشیابی مشکلات مربوط به ترس و اضطراب در برخی دانش آموزان

دانلود پیشنهاد ارزشیابی مشکلات مربوط به ترس...

دیتاست رابطه وزن و جنسیت با کلسترول خون

دیتاست رابطه وزن و جنسیت با...

8 عدد پاورپوینت درسی برای دانشجویان و استادان زبان انگلیسی

8 عدد پاورپوینت درسی برای دانشجویان...

تحقیق در موردتجزیه و تحلیل مهارتهای پیچیده ورزشی word

تحقیق در موردتجزیه و تحلیل مهارتهای پیچیده...

دانلود پیشنهاد ارزشیابی مشکلات مربوط به بهداشت فردی و نظم در کلاس

دانلود پیشنهاد ارزشیابی...

تحقیق در مورد تأثیرات ورزش در کودکان word

تحقیق در مورد تأثیرات...

تاریخچه حکومت قاجار

تاریخچه حکومت قاجار...

سورس پروژه WinZip به زبان سی شارپ

سورس پروژه WinZip به زبان سی شارپ...

دانلود پاورپوینت فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP

دانلود پاورپوینت فرآیند...

پرداخت قبض

پرداخت قبض...

آموزش افزایش ممبر

آموزش افزایش ممبر...

دانلود طرح درس_ بخوانیم و بنویسیم پایه دوم –درس خدای مهربان

دانلود طرح درس_ بخوانیم و...

دانلود پیشنهاد ارزشیابی مشکلات خواندن و نوشتن در دانش آموز پایه اول

دانلود پیشنهاد ارزشیابی...

جذب منابع مالی و فروش کالا

جذب منابع مالی و فروش...

تهران و زلزله

تهران و زلزله...

کلیات موضوع MIS

کلیات موضوع MIS...

Unity Asset Bundle 1 – August 2017

Unity Asset Bundle 1 –...

بررسی بهداشت روانی بیماران سرطانی شیمی درمانی شده بیمارستان امام حسین ع تهران در تابستان 85

بررسی بهداشت روانی بیماران...

دوخت شلوار با الگو و بدون پرو

دوخت شلوار با الگو...

پاورپوینت آموزشی با موضوع افسردگی و راه های مقابله با آن Depression and How to Fight it

پاورپوینت آموزشی با موضوع افسردگی و...

پخش کننده ی موسیقی

پخش کننده ی موسیقی...

دانلود ویروکش جدید kasprsky 2017 اندروید برای گوشی

دانلود ویروکش جدید kasprsky 2017...

دانلود فایل بایوس لپ تاپ Dell Vostro A860

دانلود فایل بایوس لپ تاپ Dell...

گوگرد زدائی چدن را از دیدگاههای مختلف

گوگرد زدائی چدن را از...

مبدل های حرارتیHeat Exchangers

مبدل های حرارتیHeat Exchangers...

فرزکاری و حرکت های مختلف در فرز

فرزکاری و حرکت های مختلف در فرز...

متغیرهای ساختار شناسی در جمعیت های متفاوت میزبان

متغیرهای ساختار شناسی در...

آموزش ساخت مدل مداد خمیده در SolidWorks

آموزش ساخت مدل مداد خمیده در...

پروژه بررسی طراحی جوش وعملیات جوشکاری مخازن. doc

پروژه بررسی طراحی جوش وعملیات جوشکاری مخازن....

پاورپوینت کاربرد تئوری لایه مرزی -30 اسلاید
تحقیق درباره بازار های مالی (word) 10 صفحه
پاورپوینت اصول طراحی فضای داخلی بیمارستان -25 اسلاید
پاورپوینت معرفی سنسور ها -43 اسلاید
پاورپوینت عید غدیر -44 اسلاید
تحقیق درباره هفته دفاع مقدس (word) 13 صفحه
بعد حقوق بشری فقر در افغانستان-33 صفحهword
تحقیق درباره امنیت شبکه (word) 23 صفحه
عنوان پروژه: داده کاوی، مفاهیم و کاربرد -101 صفحه word
پاورپوینت تحلیل صنعت گردشگری -30 اسلاید
پاورپوینت حقوق ارتباط جمعی - 74 اسلاید
اصول اقتصاد ۲ (اقتصاد کلان) -284 اسلاید
ادبیات چهارم دبیرستان درس اول :نی نامه - 27 اسلاید
دانلود پاورپوینت تحریم اقتصادی-19 اسلاید
اصول حسابداری 1 - 418 اسلاید
طراحی و تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی شرکت شیرآلات چشمه در سال 1392
تحقیق درباره عید سعید غدیر (word) 22صفحه
پاورپوینت کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی -46 اسلاید
تحلیل سیستم های آبیاری تحت فشار (قطره ای)
پاورپوینت درباره عکاسی
ده فایده سازمان تجارت جهانی (word) 19 صفحه
دانلود پاورپوینت درباره رودکی -24 اسلاید
پاورپوینت کاربرد تئوری لایه مرزی -30 اسلاید
تحقیق درباره محرم-15 صفحهword
دانلود پاورپوینت اقتصاد اسلامی- 18 اسلاید
پاورپوینت آموزش و تربیت -34 اسلاید
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت -291 اسلاید
پاورپوینت درباره تـاریخچه بیـماری
مهندسی عمران محیط زیست-آزمون دانش پذیری فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور - 7 صفحه-75سوال
تحقیق درباره بازار های مالی (word) 10 صفحه
تحقیق مقاله بیماری ایدز HIV
پاورپوینت “ صنایع فرهنگی در زندگی روزمره - 47 اسلاید
قانون مدیریت خدمات کشوری(word) 48 صفحه
نمونه سوالات درس اخلاق (word) 13صفحه
تحقیق درباره ram ، رم (word) 15 صفحه
دانلود 0.Black Glassy Window 1.0 تم مشکی شفاف برای اندروید
دانلود پاورپوینت حامیان تولید ملی -12 اسلاید
آشنایی با ساختار یک مقاله علمی و آرایه¬های آن (word) 7 صفحه
پاورپوینت مطالعه تصویری ساخت پل-32 اسلاید
اسیدها و بازها (word) 63 صفحه
تحقیق درباره زردشت (word) 7 صفحه
جزوه آموزشی فتوشاپ-15صفحهword
انتخابات شورای مدرسه - 2 صفحه
بررسی نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه و امنیت اقتصادی - 26 صفحهword
ط رح توجیهی جمـع‌آوری شـیـر با ظرفیت 5/8 تن در روز(word) 13 صفحه
پاورپوینت معرفی کشور آلمان -36 اسلاید
تحقیق درباره مدیریت(word) 39 صفحه
پاورپوینت بازاریابی بنادر - 19 اسلاید
بررسی تأثیر تغییر حسابرس بر کیفیت حسابرسی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (word) 19 صفحه
پاورپوینت نقش فضای سبز در شهر -35 اسلاید
پاورپوینت ضرورت ایجاد فضای سبز در مدارس -16 اسلاید
پاورپوینت شهرنشینی در دوران اسلامی -11 اسلاید
پاورپوینت بررسی موقعیت محل در فاز تصادفی -18 اسلاید
پاورپوینت مرحله گندزدایی آب و فاضلاب با پرتو فرابنفش -21 اسلاید
پاورپوینت مبانی و تحلیل شهر الکترونیک -14 اسلاید
پاورپوینت مبانی منشا فرهنگی مجتمع های زیستی -50 اسلاید
پاورپوینت بررسی سیستم مدیریت زباله -55اسلاید
پاورپوینت تحلیل برنامه ریزی روستایی در ایران - 163 اسلاید
مقاله روش های کاهش نویز در مدارهای الکترونیکی -16 صفحه word
مقاله درباره دستگاه گردش خون انسان -18 صفحه word
پاورپوینت بررسی حمل و نقل شهری توکیو -117 اسلاید
پاورپوینت عکس های شهر ونیز -23 اسلاید
پاورپوینت اطلاعات حمل و نقل جاده ای -36 اسلاید
پاورپوینت طراحی سیستم حمل و نقلی -30 اسلاید
پاورپوینت استفاده از GIS برای مشترکین آب و فاضلاب -45 اسلاید
پاورپوینت نقش دهیاریها در توسعه روستایی -12 اسلاید
پاورپوینت مناسب سازی فضای شهری برای معلولین -47 اسلاید
پاورپوینت مفاهیم آمایش سرزمین -22 اسلاید
پاورپوینت تقسیم بندی روش های حمل و نقل شهری مادرید -70 اسلاید
پاورپوینت معرفی شهر اصفهان -18 اسلاید
پاورپوینت کاربرد GIS در سیستم گاز رسانی -60 اسلاید
پاورپوینت ساختار ژئودیتابیس (GIS)
پاورپوینت پیدایش و تحول سامانه اطلاعات جغرافیایی GIS
پاورپوینت مدیریت شهری در جهان -51 اسلاید
پاورپوینت برنامه استراتژیک راه آهن -45 اسلاید
پاورپوینت بوم شناسی و اکولوژی شهری -28 اسلاید
پاورپوینت عکس برداری های ماهواره ای -21 اسلاید
پاورپوینت سنجش از دور- 119 اسلاید
پاورپوینت بخش اطلاعات زمین مرجع (GIS)
پاورپوینت مدیریت روستایی در ایران قبل از انقلاب اسلامی -45 اسلاید
پاورپوینت بررسی توسعه در دبی -9 اسلاید
مقاله بیماری های گندم -21 صفحه word
پاورپوینت نقد و بررسی ایستگاه اتوبوس -38 اسلاید
پاورپوینت توسعه پایدار در روستاها با مصرف بهینه سوخت و انرژی -17 اسلاید
پاورپوینت دستگاه های حفر تونل -12 اسلاید
پاورپوینت صورت سود و زیان و اطلاعات مربوط -41 اسلاید
پروژه نرم افزار مدیریت فروشگاه
پاورپوینت ساز و کار توسعه پاک -21 اسلاید
پاورپوینت کاربرد جی آی اس در طرح تفصیلی شهری -14 اسلاید
پاورپوینت شیوه ساختاری بادگیرها -51 اسلاید
پاورپوینت جایگاه مقرنس کاری در معماری ایرانی -46 اسلاید
پاورپوینت مفهوم ریتم در طراحی -30 اسلاید
پاورپوینت کاروانسرای افضل شوشتر -17 اسلاید
پاورپوینت کاربرد آجرهای شیشه ای -40 اسلاید

کلمات کلیدی :اطلاعا بدیل میzwnj بدیل میzwnj شوند برنامه ریزی راهبردی دلایل پیدایش مدیری درباره مدیری دانش حقیق درباره مدیری مدیری دانش مدیری دانش این نوع نوع دانش دانش ضمنی این دانش ذخیره سازی بدیل میzwnj دانش سازمانی سازمان اطلاعا مدیری میzwnj سازمانی مدیری دادهzwnj laquo افراد دارایی
  • ۹۶/۰۷/۲۳
  • مجید ایرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی